foks coderock sean tare kazy hovs ceng eksem kid hoax
Officer down - DOLK

Boble - STRØK

Papparazzi &
Handle with care
skateboards
- DOLK


Bushinator - DOLK

Stickers - STRØK

Antiporn - DOLK

Mette Marit - DOLK

Silkesvarten - STRØK

Kamera - DOLK

Ballerina - DOLK

Vinyl - STRØK
 




 av THOMAS STØNJUM © 10.06.04

Hadde du noe særlig graffiti bakgrunn før du begynte med streetart?
STRØK: Jeg har aldri drevet med graffiti selv, ei heller kjent noen som har drevet med det seriøst. Allikevel har jeg syntes det har vært tøft, og oppsøkt steder folk har malt, samt sett bilder i for eksempel Kingsize og på
graffiti.no. Da jeg kom til Trondheim, var de jeg la merke til for det meste gutter fra PSK og PLC.

Jeg er mektig imponert over hva folk som for eksempel Coderock klarer å få til med en sprayboks. Jeg er dårlig på å lese hva som står når de tegner alle de snåle bokstavene sine, men jeg kjenner igjen form og stil og husker godt ting jeg har lagt merke til. På 2xH i år var jeg så heldig å bli med noen writere å dekorere en vegg, og dette var første gang jeg så noen gjøre graffiti live. Det frister til gjentakelse, og jeg er definitivt åpen for å samarbeide mer med graffiti-folk i fremtiden.

DOLK: Jeg har heller ingen graff bakgrunn. Begynte med streetart for ett år siden. Fersking i gamet. Har ikke peiling på graffiti egentlig...faen ikke slå..AU!

Ser du på streetart som en del av graffiti kulturen, eller er det noe
helt for seg selv? Og får du ofte høre at det ikke er graffiti?

STRØK: Ettersom jeg kjenner få writere, treffer jeg sjelden på folk med bastante meninger om hva som er graffiti eller ikke. Graffiti og streetart ser jeg på som to separate ting med mye til felles.

Den største fordelen med streetart ligger jo i muligheten til reproduksjon av identiske bilder, og at man kan male ting hjemme, for så å henge dem opp på et passende sted. Allikevel skulle jeg gjerne hatt nok skills til å kunne lage noe nytt helt på sparket, uten å være avhengig av forarbeid med papp og kniv. Det skal mye mer trening til for å komme opp på akseptabelt nivå som writer, i forhold til hvor mye øving man trenger før man kan lage en helt ok 2-lags stencil.
 










Navn:
Strøk/Slobben
Alder: 23
Hjemsted: Arendal
Bosted 2004: Trondheim
Viderformidling av kontakt
 










Navn:
Dolk
Alder: 26
Hjemsted: Bergen
Bosted 2004: Melbourne
Viderformidling av kontakt

DOLK: Streetart er en gren av graffitti. Det vokser stadig ut nye grener og metodene forandrer seg hele tiden. Her i Melbourne er streetart crewet veldig flinke til å føle seg frem. Veldig mange stencil artister har gått over til paste ups (gate tapesering) fordi politiet har fått opp øynene for stenciler. Om du blir tatt med en sticker eller paste up er det ikke noen big deal. Purken sier bare at du må ta ned greiene... men med en gang de hører en sprayflaske er det en annen sak. Det jeg har fått høre så langt er at folk generellt liker stenciler bedre enn graf. Grunnen er at vanlige folk forstår denne kunst formen. Graffitti er mer underground og vanskeligere å tolke (for vanlige folk...) Det er det jeg liker med stenciler. De når en stor målgruppe som skjønner hva du prøver å formidle. Jeg har sett barn og gamle folk le av stencilene mine. Det er er vedt hvert eneste kutt.

Heter det egentlig "stensil" eller "sjablong" på norsk? Er ikke en stensil noe man kopierer opp på kopimaskin?
DOLK: HAHA! Tror det går greit å kalle det for både stencil og sjablong. Sjablong høres ut som den fargerike fetteren til sjakk. Stencil derimot hmm... høres desverre ikke særlig fett ut det heller.

STRØK: Jeg bruker begge ordene om hverandre. Stencil er et engelsk ord for sjablong, og har lite med stensil å gjøre. Dette på tross av at kopimaskinen er enhver streetartists beste venn.


Du varierer ofte motivene dine. Er det et bevisst valg? Hvorfor har du ikke et ikon eller signatur som går igjen hver eneste gang?
STRØK: Skulle jeg laget samme greia hele tiden hadde jeg blitt lei, og det er jo sikkert kjipt for andre også å bare se meg gjøre samme greia om og om igjen. Når det gjelder mangel på signatur, kommer det av at jeg ikke har særlig behov for å profilere meg selv som person. Bedre å la bildene tale for seg. Målet mitt er å sette opp ting folk kan se og like. Om jeg setter opp noe annet, og folk tror det er malt av en annen person, så er det meg revnende likegyldig.

Hvor ligger drivkraften/motivasjonen i det du gjør?
STRØK: Jeg har hatt endel fritid, og jeg liker ikke å råtne foran TV. Det er leit å si det, men kjedsomhet var vel kanskje den største drivkraften dette siste halvåret. Nå i det siste har jeg fått litt mer tak på det, og da ligger motivasjonen mer i å bli lagt merke til.

DOLK: Drivkraften er at jeg vil lage "kunst" som folk vil huske. Jeg har stor tro på at jeg gjør det rette.
Motivasjonen er å bli jævlig god. Knuse Banksy!

Ser du på deg selv som en del av hiphop miljøet?
STRØK: Jeg hører mye på hiphop, men ser ikke på meg selv som del av noe miljø egentlig. Jeg henger med folk selv om de ikke liker tagging eller har sans for hiphop.

DOLK: Nei, men jeg liker hiphop.

Er det noe innenfor streetart som har gjort spesielt intrykk på deg?
DOLK: Banksy er min store helt, Evol og Pisa fra Tyskland sine greier er sinnsykt fett også liker jeg
Sync, som er en lokal streetartist. Uten stencilrevolution.com hadde jeg aldri holdt på med stenciler tror jeg. Veldig motiverende å få tilbakemeldinger og tips. Props til Prism og Melbourne crewet som driver nettsiden.

STRØK: Hadde det ikke vært for Prism, Sixten og resten av gutta som driver stencilrevolution.com, hadde nok ikke jeg heller drevet med stenciler. Jeg har fått så mye inspirasjon og konstruktive tilbakemeldinger fra det nettstedet at det er vanskelig å forestille seg hvordan greiene mine hadde sett ut uten. Man legger alltid merke til kjente profiler som Banksy og Shepard Fairey. De gjør fremdeles stort inntrykk hver gang de kommer med noe nytt. Jeg likte også veldig godt East Erics idé med å male den tanksen rosa. Ellers gjør all streetart jeg oppdager på gata inntrykk på meg, enten det er "Ost" i Tromsø eller "Decline" i Trondheim. Av de norske streetartistene jeg vet om, er Dolk absolutt i særklasse, og jeg ser frem til å male med ham neste gang han kommer til Norge.

Sjablongene dine er ofte sinnsykt detaljerte. Hvor lang tid pleier du å bruke på hver?
DOLK: Det kommer an på størrelsen og hvor masse detaljer det er, men stort sett går det en stund. La oss si at jeg i gjennomsnitt bruker 10 timer på å kutte ut en stencil. Ofte er det å designe stencilen som tar tid... stort sett dobbel så lang tid som selve skjæringen. På en av mine mest avanserte stenciler brukte jeg en uke. Jeg pleier å skjære ut sjablongene mine på 300 grams papir og da varer de ca. 20-30 ganger.

STRØK:
Jeg kan bruke alt fra en halvtime til åtte timer på å lage sjablonger til ett bilde. Bruker jeg papp eller plast så varer den nesten evig, men siden mange av sjablongene mine er små, går det mest i tykt papir. Det pleier å passe ganske bra; Når sjablongen blir krøllete eller henger sammen av maling, er jeg som oftest så lei av den at den ender i søpla. Jeg kaster ofte sjablonger før jeg bruker dem opp.

Hvilke etiske holdninger har du i forhold til det med å sette opp streetart på områder uten å ha tillatelse til det?
STRØK: Jeg synes det er ganske kjipt ovenfor de som eier stedet dersom det blir påklistret ting de ikke liker. Derfor holder jeg meg stort sett unna hus og slikt. Unntaket er kommunale og statlige bygninger og anlegg. De permanente tingene jeg setter opp ender derfor ofte på kommunal eiendom. Ellers liker jeg idéen med at dersom folk liker noe jeg lager, kan de ta det med hjem. Jeg er langt mindre restriktiv med å putte opp ting som lett kan fjernes, og tenker som så at dersom noen ikke skulle like det, er det heller ikke langt til nærmeste søppeldunk.



next

interviews archives mailorder links media page 2 page 3 next